HOGYAN LEHET SZALAGFŰRÉSZT BARKÁCSOLNI?
Mire kell ügyelni egy házilag összeállított szalagfűrészgép elkészítésénél? Ezt mutatjuk be ebben a szalagfűrészekkel foglalkozó legújabb cikkünkben. Egy szalagfűrészgép házilag történő összeállítása nem is olyan nehéz ügy, arra Ön is képes.
Egy lelkes hétvégi lak-tulajdonosnak, alkalmi építésznek vagy ezermesternek az esetek túlnyomó részében nincs szüksége arra, hogy százezres vagy milliós árban munkagépeket vásároljon. Főleg, ha mondjuk tűzifát csak évente néhány alkalommal vág. Ezért az ilyen beállítottságú egyének műhelyeiben nem egy esetben ott találhatók sajátkezűleg összebarkácsolt alternatív megoldások. Viszont ahhoz, hogy egy ilyen fűrész maradéktalanul képes legyen elvégezni a dolgát, szem előtt kell tartani, hogy:
- a sajátkezűleg összeállított gépről nem hiányozhatnak a megfelelő elemek és alkatrészek,
- megfelelő szalagfűrészlapot szükséges megválasztani és azt helyesen kell megfeszíteni.
Saját készítésű szalagfűrész összeállításához mi vásárlóinktól kaptunk ötleteket, akik már sikeresen keresztülmentek ezen a folyamaton. De milyen típusú szalagfűrészlapot válasszunk, illetve miképp lehet azzal zöld ágra vergődni? Épp ehhez tudunk mi segítséget nyújtani. 👍
Tehát, mire is kell ügyelni a fűrészgép sajátkezűleg történő összeállításakor?
- Hajtókerék (szalagvezető tárcsa) – Lehet acél vagy öntvény. Nagyszerű ötletnek tartjuk a gumiabroncsos gépkocsikereket, ami valószínűleg jobban megfeszíti a szalagfűrészlapot, mivel az hő hatására kitágul, illetve összehúzódik (ha a hőmérséklet 15°C-kal megnövekszik, az 5 m hosszúságon kb. 1 mm tágulást jelent). A feszítőszerkezetről nem hiányozhatnak a rugók, illetve a rugós alátétek.
- Hajtókerék mérete – A kerék optimális átmérője legalább 450 mm, de inkább 550 mm legyen. A szalagfűrészlap meghajlítás-kiegyenesedési fázisaira tekintettel (ami hossz és sebesség függvényében óránként lehet 30 - 70 ezer), ajánlatos a szalagfűrészlap vastagsága 500-szorosának megfelelő kerékátmérőt választani (fatörzsek vágásához használatos keskeny szalagfűrészlapok vastagsága 0,9 vagy 1,1 mm). Hogyha kisebb kerékátmérőt választunk, a szalagfűrészlap elpattanhat.
- Stabil kerék, ékszíj, motor – Az ékszíj átmérőjét úgy kell megválasztani, hogy a szalagfűrészlap 20 - 35 m/s sebességgel fusson. Kb. 5 kW teljesítményű motor megfelel.
- Állítható feszítőkerék – Megfeszíti a szalagfűrészlapot, és segítségével szabályozható az elhajlás. A vezetőcsapokhoz viszonyított elhajlás mértékével elérhető, hogy a szalagfűrészlap ne szaladjon el és ne ugorjon le.
- Nyomkoszorús vezetőcsapok, illetve hátsó támasztócsapágyak – Nyomvezető funkciójuk van, és egyben meggátolják a szalagfűrészlap leugrását. Ha vezetőcsapok csak a felülső oldalon vannak elhelyezve, a görgők enyhe nyomást gyakorolnak a szalagfűrészlapra, azt stabil helyzetben tartják, hogy ne szaladhasson el.
- Mérő vonalzóval ellátott hajtókaros emelőrendszer – Megoldható két sodrott acélhuzallal, vagy két menetes rúddal. Gyártás szempontjából a sodrott acélhuzalos megoldás egyszerűbb, viszont ügyelni kell a fűrész precíz vízszintes helyzetére, és a huzalokat egyenletesen kell feltekercselni a hengerre. A két menetes rúddal megoldott rendszernél a gép szimmetrikus emelését lánc biztosítja. A szalagfűrészlap konstans pozicionálását hajtókaros fogaskerék teszi lehetővé (pl. a fogaskerék 1 fogazata = a szalagfűrészlap 1 mm-rel történő elmozdítása fel vagy le), a reteszelő pecek pedig megtartja a gépet az adott pozícióban. Vigyázat – a gép rezgésétől az nem oldódhat ki önkényesen.
- Szalagfűrészlap hűtése – CEz egy aránylag egyszerű, ám fontos dolog. Hűtés nélkül ugyanis a munka sántítani fog. Elég, ha a fűrész fölé elhelyezünk egy tartályt, amelyből egy csapon és csövön keresztül adagolható a víz. A vízsugarat úgy kell a szalagfűrészlapra rávezetni, hogy azon lefolyva azt hűteni lehessen, még mielőtt belevágna a fába.
- A fűrész mozgatása sínpályán – Klienseink szerint ehhez a legmegfelelőbb megoldás az L idomvas és a hornyos kerekek. Mondani sem kell, hogy ennek oka elsősorban az egyszerű kivitelezés, és nem utolsósorban a költségek. A pálya lehorgonyozható talpfára, vagy betonba. Fontos a szilárd és stabil alapzat, mivel az befolyással van a szintegyenlőségre, és hogy az a szalagfűrészlappal szintben legyen.
- Illesztő ütközők, kitámasztók, gömbfa lerögzítése – Oly módon szükséges megoldani, hogy a gömbfa mozgatása minél könnyebb legyen, és hogy a pályára való rögzítése nehézségmentes legyen.
- Hajtókerék borítása – Fontos biztonsági elem, a szalagfűrészlap képes lenne leugrani a hajtókerékről, vagy elpattanás esetén kivágódhatna. Sérülés megakadályozásának érdekében, ajánlatos a szalagfűrészgépet ellátni borításokkal. Egyik lehetőség a hajtókerekeket a szalagfűrészlappal együtt beburkolni, de a leggyakoribb megoldás a hajtókerék részleges beborítása a szalagfűrészlap mozgási iránya szerint (lásd a zöld színű szalagfűrészgépről készült fotót).
A borítást alapvetően elhajtjuk lefelé (ez segít megakadályozni az elpattant szalagfűrészlap kivágódását). A borításon hagyunk egy kis túlnyúlást a hajtókerék előtt, hogy az a felső szalagfűrészlap szintje alá érjen (ha a szalagfűrészlap pl. a pontatlan beállítás miatt leugrana, a borítás megakadályozza kivágódását). Ideális a kerék és a borítás között annyi rést hagyni, ami még lehetővé teszi a szalagfűrészlap lecserélését, viszont egyben megakadályozza a kivágódását.
Milyen szalagfűrészlapot válasszunk, és hogyan állítsuk be?
- Szalagfűrészlap vastagsága – A gömbfa vágásához alkalmas szalagfűrészlapok szokásos vastagsága 0,9 vagy 1,1 mm (a második variáns esetén az szívósabb és általában jobban megmarad a vágásban). Szalagfűrészlapot a gép hajtókerekének átmérőjére tekintettel a legelőnyösebb választani.
- Fogazás távköze – Gömbfához 1,1 TPI távköz a legmegfelelőbb, puhafához (SOFT) vagy keményfához (HARD) kialakított terpesztéssel és élesítéssel.
- A gömbfa vágásához alkalmas szalagfűrészlapok méretei megtalálhatók honlapunkon – gömbfa vágásához alkalmas szalagfűrészlapok: RipperS Premium termékcsalád.
- Szalagfűrészlap felhelyezése és beállítása – SAcél- vagy öntvény kerekek esetén a szalagfűrészlap beállítása egyszerű és gyors, a gumiabroncsos kerekek pedig képesek rugalmasabban reagálni a szalagfűrészlap hőtágulására. A szalagfűrészlap fogazásának nem lenne szabad ráfeküdnie a kerékre, hanem azzal túlfedésben kellene futnia. A szalagfűrészlap leugrását a vezető görgők akadályozzák, a kerék megdöntésével a szalagfűrészlapot be lehet állítani, hogy annak hátsó éle és a vezető közötti rés minimális legyen.
- Szalagfűrészlap megfeszítése – A szalagfűrészlap 1 mm2 keresztmetszetre viszonyított megfeszítésének kb. 20 N értékűnek kellene lennie.2 průřezu.
Minden világos? Válasszon szalagfűrészlapot webüzletünkben. Szükség esetén rendelkezésére állunk ezeken az elérhetőségeken. Szívesen megválaszoljuk kérdéseit, és segítünk kiválasztani a legmegfelelőbb szalagfűrészlapot.
Tartsd be valamennyi munkabiztonsági előírást. Becsüld meg a szalagfűrészgépet, és ha üzem alatt van, körülötte óvatosan mozogj.
Van már saját tapasztalata szalagfűrész sajátkezűleg történő összeállításával kapcsolatban? Adjon ihletet a többi kalandornak. Ossza meg velünk véleményét a cikk alatti kommentekben, vitassuk meg a dolgokat.